Hjem
Prebens Menu
Korset 1


Korsets betydning: Forligelse, Forløsning, Forsoning og Genoprettelse og Lægedom ved Han's sår og Evigt Liv med Gud i Kristus Jesus.

Jeg har været frelst i 39 år nu, og jeg syntes der manglede et eller andet, men var ikke klar over hvad det var. Medens jeg sad og redigerede noget fra Rick Joyner han havde skrevet i 2003, blev jeg opmærksom på noget han havde skrevet omkring korset, noget blev tændt i mig og jeg begyndte at bede Herren om hjælp, hvad jeg oplevede er det jeg skriver om her.

Det der ramte mig var skriftstederne i:
Luk. 9:23.
Hvis nogen vil gå i mit spor, skal han fornægte sig selv og daglig tage sit kors op og følge mig.
og i:
Matt. 10:38.
og den, som ikke tager sit kors og følger efter mig, er mig ikke værd.

Vi har brug for at blive og være rodfæstet og grundfæstet i hvad korset virkelig betyder for os. Jeg tror det gælder både os der har været frelst i årevis og ny frelste. At blive fornyet i troen på korsets kraft vil i den grad forny vores kærlighed til vor Gud og Fader, og ikke mindst til Jesus, den levende Guds Søn. Hvis vi virkelig ser korset og begynder at fatte den betydning det har for os, vil korsets kraft skabe en fornyelse af troen i vore hjerter og en taknemmelighed vil strømme gennem vore hjerter, og vi vil med garanti vende tilbage til vores første kærlighed som mange har mistet.

Vi må ligesom begynde ved begyndelsen, og jeg vil opfordre dig til at begynde med at sætte dig ned og i dit sind begynde at fokusere på Jesus der hænger på korset, giv dig god tid.
Det næste du så skal gøre er at fokusere på din frelsesoplevelse. Der hvor vi blev draget til Jesus af Helligånden, kom til troen og blev frelst, der hvor vi blev vi født på ny. Ja, vi er blevet en hel ny skabning, alt det gamle er forbi. Også her giv dig god tid og tal højt med dig selv omkring din omvendelse og frelse. Du vil her begynde st se hvordan Helligånden drog dig til Herren Jesus og med denne oplevelse du vil igennem dette få en overbevisning og troen hos dig styrkes.

Du som har været frelst gennem mange år vil måske nok sige at du ikke har brug for dette. Her vil jeg ikke blot sige, at med denne attitude, har du netop brug for en ny begyndelse, hør hvad Paulus siger i:
2 Kor. 13:5.
Jer selv skal I ransage, om I er, i troen; jer selv skal I prøve! Mærker I ikke på jer selv, at Jesus Kristus er i jer? ellers består I ikke prøven.

Vores tro vil blive prøvet. Det bedste eksempel på det er ved at se hvad skriften siger i:

Matt. 4:1,3.
1. Derefter blev Jesus af Ånden ført ud i ørkenen for at blive fristet [prøvet] af Djævelen.
3. Og da kom Fristeren til Ham og sagde: Hvis du er Guds Søn.

Her ser vi tros prøven.
Her bliver Jesus prøvet om Han er Guds Søn, da Jesus og vi i Mattæus 13:17, får dette vidunderlige budskab fra Han's Fader i himmelen. "Dette er min Søn, den elskede...".

Hvordan vil vores tros prøve se ud?

I vores første tid som ny frelst, vil der gå en periode, hvor vi bare er forelsket i Jesus, vi fryder os, taler om vores frelse til andre, ja vi er på nogle tidspunkter så overstadig af jublende glæde. Dette varer dog ikke ved, der kommer en hverdag, ligesom en forelskelse går over, går denne overstadighed af jublende glæde også over. Før var vi forelsket i Jesus, men nu handler det om kærligheden til Ham og vokse i denne kærlighed. Det er min tro, at vi nu går fra oasen og ud i ørkenen hvor vores tro vil blive prøvet, nøjagtig på samme niveau som Jesus. Tag her en tænke pause, gå tilbage og læs Matt. 4:1,3, og bed om visdom.

Vores Ørkenvandring

Nu hvor vi befinder os i ørkenen, virker alt omkring os tørt og i de fleste tilfælde ubehageligt og vores tanker fare forvirret rundt, vi kan ikke forstå hvad det er der sker. Hvis vi ikke var blevet forberedt på denne situation vi nu står i, kan vi måle os med israelitterne, da de vandrede ud i ørkenen.
Her vil jeg opfordre dig til at læse 2 Mos. 16.

Her vil jeg lige indskyde den oplevelse jeg havde omkring min første tid i ørkenen og som jeg tror at mange har stået i og mange vil stå i.
Når jeg før skrev at vi ikke var forberedt på den situation vi kom ud i, jeg var ikke forberedt og grunden hertil var at jeg ikke havde fået nogen undervisning i min videre vandring med Herren Jesus og når jeg læser om israelitternes ørkenvandring, jeg ser det samme hos isrealitterne, de var heller ikke blevet oplyst om livet i ørkenen.

Vi kan i vores tid ikke komme med undskyldningen om at være uforberedt, for hvis vi går i Ordet, kan vi læse hvad Paulus skriver i, Læs: 1 Kor. 10:1-13.

Til 2
OP